Gazdaság,  Hírek

Kiber támadás miatt késések és üres polcok a Co-op boltjaiban

Néhány Co-op bolt üres polcokkal küzd, mivel a kiskereskedő által elszenvedett súlyos kibertámadás megzavarta a friss áruk szállítását. A boltok nyitva tartanak és működnek, de hétfőn és kedden néhány bolt csak készpénzes fizetéseket tudott elfogadni – ezt a cég most már megoldottnak tekinti. A zűrzavar a cég pénteki bejelentése után következett be, miszerint a rendszereik elleni támadás „jelentős” mennyiségű ügyféladat ellopásához vezetett. A Co-op szóvivője elmondta a BBC-nek, hogy a boltjaikba történő szállításokat a „fenntartott, rosszindulatú kísérletek” befolyásolták, amelyek célja a rendszereikhez való hozzáférés volt. „Folyamatosan dolgozunk azon, hogy csökkentsük a zűrzavart és folytathassuk a szállítást” – nyilatkozta. „Néhány boltunkban előfordulhat, hogy nem találják meg a megszokott termékeiket, és szeretnénk elnézést kérni tagjainktól és vásárlóinktól, ha ez a helyzet a helyi boltjukban.” A kibertámadás mögött álló bűnözők azt állítják, hogy 20 millió ember személyes adataihoz jutottak hozzá, akik regisztráltak a Co-op tagsági rendszerébe, de a cég ezt a számot nem erősítette meg. Áprilisi nyilatkozatukban a vállalat arról számolt be, hogy 22%-os növekedést tapasztalt aktív tagsági bázisában, amely 2024-re elérte a 6,2 millió tagot. A cég azt is közölte ügyfeleivel a weboldalán, hogy csak a tagok személyes adatait, mint például nevek, elérhetőségek és születési dátumok, lopták el – nem pedig banki adataikat, tranzakciós információikat vagy jelszavaikat.

Shirine Khoury-Haq, a Co-operative Group vezérigazgatója hétfőn bocsánatot kért az adatszivárgás miatt egy üzenetben, amelyet a vásárlóknak küldött. „Ez nyilvánvalóan rendkívül aggasztó a munkatársaink és tagjaink számára, és nagyon sajnálom, hogy ez megtörtént” – mondta. „Felismertük az adatvédelem fontosságát, és komolyan vesszük a kötelezettségeinket önök felé és a szabályozó hatóságok felé, különösen mint tagok által birtokolt szervezet.” A Co-op elleni támadásról csak néhány nappal azután számoltak be, hogy a Marks and Spencer bejelentette, hogy őket is kibertámadás érte, amelynek következtében felfüggesztették online rendeléseiket és számos szolgáltatást leállítottak, miközben próbálták kezelni a helyzetet. Eközben a Harrods csütörtökön közölte, hogy őket is kibertámadások érték, amelyek célja a rendszereikbe való betörés volt.

A Brit Nemzeti Kibervédelmi Központ (NCSC) figyelmeztetett arra, hogy a kiskereskedőket célzó bűnözők IT segédszolgáltatásokat utánzó hamisítványokkal próbálnak belépni a szervezetekbe. A kibertámadásokkal foglalkozó hatóságok hangsúlyozták a kockázatok megelőzésének és a védekezés fontosságát. Az ilyen támadások nemcsak a Co-opot, hanem más jelentős brit kiskereskedőket is érintenek, és a helyzet komolyságát tovább fokozza, hogy a vásárlók adatainak védelme minden eddiginél sürgetőbbé vált.

Miközben a Co-op és más cégek próbálják helyreállítani a rendet, a vásárlók türelmét kérik, hogy megértsék a megváltozott körülményeket. A helyi kereskedők és közösségi csoportok is igyekeznek támogatni a város központjában található üzleteket, hogy ösztönözzék az embereket a helyi vállalkozások támogatására, miközben a kibertámadások következményeivel küzdenek. Az események rávilágítanak arra, hogy a digitális világban való navigálás nem mentes a kihívásoktól, és a vásárlók adatainak védelme kulcsfontosságú a bizalom helyreállításához.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cze1eg3z307o