
Titanic felfedezés: Új részletek a hajó végső óráiról
A Titanic katasztrófájának részletes elemzése új betekintést nyújtott a híres óceánjáró végső óráiba. A 3D-s digitális másolat, amely a Titanic pontos méretű rekonstrukcióját tartalmazza, megmutatja, hogyan hasadt ketté a hajó, amikor 1912-ben jéghegynek ütközött, és e tragédia következtében körülbelül 1,500 ember vesztette életét. A digitális szkennelés újraértelmezte a hajó belső terét, különös figyelmet fordítva a kazánházakra, megerősítve a túlélők beszámolóit, miszerint a mérnökök egészen a végsőkig dolgoztak, hogy a hajó világítása működjön. Az új számítógépes szimulációk szerint a hajó búrájának olyan lyukak is keletkeztek, amelyek mérete egy A4-es papíréhoz hasonlítható, ami végül a Titanic pusztulásához vezetett.
A Titanic a legutolsó élő tanúja a katasztrófának, és még mindig sok történetet rejteget – mondta Parks Stephenson, a Titanic szakértője. A szkennelés eredményeit a National Geographic és az Atlantic Productions közösen készített, „Titanic: A Digitális Feltámadás” című dokumentumfilmhez elemezték. A hajóroncs, amely 3800 méter mélyen fekszik az Atlanti-óceán jéghideg vizeiben, víz alatti robotok segítségével lett feltérképezve. Több mint 700,000 képet készítettek minden szögből, hogy létrehozzák a „digitális ikert”, amelyet 2023-ban a BBC News exkluzívan mutatott be a világnak. Mivel a roncs rendkívül nagy és a mélység homályában fekszik, az alámerülő járművekkel végzett kutatás csak ízelítőt tud nyújtani. Ezzel szemben a szkennelés az első alkalommal kínál teljes képet a Titanicról.
A hatalmas hajóorom a tengerfenéken áll, mintha a hajó folytatná az útját, míg a hajótörés másik fele, a far, 600 méterre található, és egy összetört fémhegyet alkot. A kár, amelyet a hajó a tengerfenékre csapódva szenvedett el, a két rész egyesülésekor keletkezett. Az új feltérképezési technológia új megközelítést kínál a Titanic tanulmányozására. „Olyan, mint egy bűnügyi helyszín: látnunk kell, hogy mi a bizonyíték, és hol található” – mondta Stephenson. „A roncs helyszínének átfogó látképe kulcsfontosságú ahhoz, hogy megértsük, mi történt itt.”
A digitális másolat közelről mutat meg új részleteket, például egy portholt, amely valószínűleg a jéghegy által tört össze. Ez összhangban van a túlélők beszámolóival, miszerint jég került az emberek kabinjába a ütközés során. A szakértők egy hatalmas kazánházat is tanulmányoznak, amely könnyen látható a szkennelésen, mivel a hajó orr-részének hátsó részén helyezkedik el, ahol a hajó kettészakadt. Az utasok elmondták, hogy a hajó világítása még mindig működött, amikor az a hullámok alá merült. A digitális reprodukció azt mutatja, hogy néhány kazán homorú, ami arra utal, hogy még működtek, amikor a vízbe merültek.
A hajó fedélzetén egy nyitott állapotú szelep is felfedezésre került, ami azt jelzi, hogy a gőz még mindig áramlott az áramtermelő rendszerbe. Ezt a Joseph Bell vezette mérnökcsapat biztosította, akik a végsőkig ott maradtak, hogy szenet lapátoljanak a kazánokba, hogy működésben tartsák a világítást. Mindenki elhunyt a katasztrófában, de hősiességük sok életet mentett meg – mondta Stephenson. „Működésben tartották a világítást és az áramot a végsőkig, hogy időt adjanak a legénységnek a mentőcsónakok biztonságos vízre bocsátásához, még a teljes sötétség helyett is” – tette hozzá.
Egy új szimuláció további betekintést nyújtott a süllyedés folyamatába. Ez a Titanic tervrajzából készült részletes szerkezeti modellt és a hajó sebességét, irányát és pozícióját felhasználva próbálja megjósolni a jégheggyel való ütközés nyomán kialakuló károkat. „Fejlett numerikus algoritmusokat, számítógépes modellezést és szuperszámítógépes kapacitásokat használtunk a Titanic süllyedésének rekonstrukciójához” – mondta Prof. Jeom-Kee Paik, a Londoni Egyetem kutatója. A szimuláció azt mutatja, hogy amikor a hajó csak egy érintő ütközést szenvedett el a jéghegynél, egy sor lyuk keletkezett a hajótest egy keskeny szakaszán.
A Titanicot úgy tervezték, hogy elsüllyeszthetetlen legyen, képesnek kellett volna lennie arra, hogy még négy vízzáró rekesz elárasztása esetén is a felszínen maradjon. Ám a szimuláció kiszámolja, hogy a jéghegy által okozott kár hat rekeszre terjedt ki. „A Titanic elsüllyedése és túlélése közötti különbség a papírlap méretű lyukak apró margóin múlik” – mondta Simon Benson, a Newcastle-i Egyetem hajózási építészeti adjunktusa. „A probléma azonban az, hogy ezek a kis lyukak hosszú szakaszon helyezkednek el, így a víz lassan, de biztosan beáramlik az összes lyukba, végül a rekeszeket elöntve a Titanic elsüllyed.”
Sajnos a szkennelésen a hajó orrának alsó része a hordalék alatt rejtőzik, így a kár nem látható. A Titanic emberi tragédiája azonban még mindig jól látható. Az utasok személyes tárgyai szétszóródva hevernek a tengerfenéken. A szkennelés új nyomokat szolgáltat arról a hideg éjszakáról 1912-ben, de a szakértőknek évek kellenek ahhoz, hogy minden részletet alaposan megvizsgáljanak a 3D-s rekonstrukción. „Csak kis adagokban osztja meg velünk a történeteit” – mondta Stephenson. „Minden alkalommal arra késztet minket, hogy többet akarjunk.”

