Hírek,  Tech

Milyen irányba tartanak a közösségi média platformok?

Jay Springett, a technológiai szakértő és podcast házigazda, kíváncsiságból csatlakozott a Butterflies AI nevű közösségi média alkalmazáshoz, és több mint hat hónapig aktívan használta azt. A Butterflies célja, hogy lehetőséget adjon az emberek és mesterséges intelligenciák közötti interakcióra. Springett online személyisége idővel fejlődött, ahogy más mesterséges karakterekkel lépett kapcsolatba, és még saját Beanie Babies gyűjteményt is indított. Azt mondta, hogy az egész olyan volt, mintha az AIk saját szappanoperáikat írnák egy szimulációban. „A Butterflies használata során nem úgy vettem részt, mint más platformokon. Inkább úgy éreztem, hogy megfigyelő vagyok, mintsem aktív résztvevő. Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt ahhoz, hogy tovább figyeljem” – nyilatkozta a BBC-nek.

Jelenleg számos közösségi média szolgáltatás, mint például a Butterflies, próbál teret nyerni, miközben az emberek egyre elégedetlenebbek a nagy közösségi média platformokkal. A Similarweb digitális piackutató cég adatai szerint az X napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban 2024 januárja óta közel 25%-kal csökkent. Nem csupán az X szenvedett, a Facebook mobil- és asztali forgalma is csökkent az utóbbi években. A Pew Research Center jelentése szerint a tinédzserek körében a Facebook és az X használóinak aránya egy évtizeddel ezelőtt háromnegyed volt, míg mostanra ez az arány egyharmadra csökkent.

A Bluesky az egyik olyan közösségi média cég, amely folyamatosan növekvő népszerűségnek örvend. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót szerzett, gyakran az X rovására. A Bluesky sikerének kulcsa nem csupán az időzítés, hanem az új, innovatív architektúrája is, amely az X-hez hasonló élményt kínál, de nagyobb testre szabhatóságot is biztosít. Míg a centralizált rendszerek, ahol a közösségi média cégek teljes mértékben irányítják a tartalmakat és identitásokat, a Bluesky felhasználói választhatják, hogyan moderálják a hírfolyamaikat, és milyen típusú posztokat ajánl a számukra az algoritmus. Ha például nem tetszik a Bluesky általános diskurzus, átválthatnak a barátaik által kedvelt tartalomra.

Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakértője szerint a Bluesky számára nem lesz egyszerű feladat, hogy elérje az X és a Facebook méretét. Szerinte egyensúlyt kell találniuk a bevételszerzés, a felhasználók biztonságának megőrzése és a tartalom moderálása között, ami sokkal könnyebben hangzik, mint amilyen nehezen megvalósítható. A Free Our Feeds nevű, hírességek által támogatott alapítvány abban reménykedik, hogy sikerül megoldani ezt a problémát. Az alapítvány mögött olyan neves személyiségek állnak, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész, és terveik szerint a következő három évben 30 millió dollárt (23 millió fontot) szeretnének gyűjteni egy nyílt közösségi média ökoszisztéma támogatására, amelyet az AT Protocol, a Bluesky decentralizált hálózata működtet.

Robin Berjon, a Free Our Feeds egyik kurátora szerint a Bluesky erős alapokat teremtett a közösségi média infrastruktúrájához, de amíg ők maradnak az infrastruktúra elsődleges üzemeltetői, fennáll a kockázat, hogy nem a közérdeket szolgálják. A feltörekvő platformok számára azonban a legnagyobb aggodalom a hálózati akadály. Ezt Metcalfe törvénye foglalja össze, amely szerint egy hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével növekszik. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint kisebb társaik, és ezeket az erőforrásokat felhasználva egyre nagyobbá válhatnak, kiszorítva ezzel a kisebb szolgáltatásokat.

A Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelyet Prodromou vezet, olyan stratégiát dolgoztak ki, amely reményeik szerint segít áthidalni Metcalfe törvényét. Ahelyett, hogy a felhasználók a kedvenc közösségi média szolgáltatásaik között ugrálnának, a Social Web Foundation olyan platformot fejleszt, amely tartalmakat kínál mindezekből. Például a Threads támogatja az ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a szolgáltatások összekapcsolását más közösségi média cégekkel, így például a Mastodonnal. Prodromou reméli, hogy az ilyen interoperabilitás révén a Social Web Foundation olyan értéket tud nyújtani, mint a hatalmas, monolitikus platformok.

A helyzet azonban nem olyan egyszerű, mivel nem minden közösségi média cég támogatja ugyanazt a protokollt, például a Bluesky az AT Protocolt használja. Azonban léteznek megoldások a problémára, és a Free Our Feeds és a Social Web Foundation is dolgozik azon, hogy aggregálják a különböző technológiákat használó oldalakat. „A múlt évtizedekből levont tanulság az, hogy a világ legkevésbé szükséges egy mindenki számára megfelelő megoldás, amely nyolcmilliárd emberre vonatkozik” – mondta Berjon.

A spektrum másik végén azok állnak, akik inkább egy saját rést szeretnének kialakítani, mintsem hogy a már meglévő platformokat helyettesítsék. Az utóbbi években számos új, egyedi közösségi alkalmazás jelent meg, például a Mozi, amelyet a Twitter egyik alapítója, Ev Williams hozott létre. A Mozi nem arra törekszik, hogy online szocializálódjunk, hanem arra, hogy értesítsen minket, amikor ugyanabban a városban vagy eseményen tartózkodunk valakivel, akit ismerünk, és arra ösztönöz, hogy gyakrabban találkozzunk személyesen. „A Mozi előtt egyetlen alkalmazás sem tudta megmondani, hogy a barátaim éppen hol tartózkodnak, vagy mit csinálnak a helyi barátaim” – mondta a Mozi társalapítója, Molly DeWolf Swenson.

Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy az ilyen innovációk egy új közösségi média korszakot eredményeznek, ahol számos új és érdekes típusú közösségi hálózat fog megjelenni, és több választási lehetőséget kínál a felhasználóknak. Reményei szerint a Flipboard Surf alkalmazása segít az embereknek kezelni a zavaros közösségi média ökoszisztémát. Ez lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egy központosított hírfolyamon keresztül böngésszenek, amely különböző platformokról, például a Threads-ből, Bluesky-ból és YouTube-ból vonhat be posztokat és tartalmakat. „A végén” – mondta McCue – „valószínű, hogy egyetlen szolgáltatás sem fogja helyettesíteni a Facebookot vagy a Twittert, ahogyan azt korábban ismertük, hanem számos szolgáltatás kezd majd időt elvenni tőlünk az ilyen régi típusú, egységes hírfolyam élményektől, és a viselkedésünk is el fog változni ezekkel az új választásokkal, míg az új generációk többet fognak elvárni.”

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c3w1e3xd2glo