
Önvezető autók a brit utakon 2027-re – az Uber viszont már most készen áll
Az Uber bejelentette, hogy készen áll a vezető nélküli taxik bevezetésére az Egyesült Királyságban, ám a kormány elhalasztotta azt az időpontot, amikor várhatóan jóváhagyja a teljesen önvezető járműveket. Az előző kormányzat szerint 2026-ra már az utakon lehettek volna a teljesen autonóm autók, de az új kormány most 2027 második felére teszi ezt a határidőt. Jelenleg már létezik korlátozott önvezető technológia, amely engedélyezett az Egyesült Királyság útjain, azonban a jármű mögött mindig emberi sofőrnek kell ülnie, aki felelős a járműért, még akkor is, ha automatizált technológia működik.
Miközben néhány cég már fejlettebb technológiát tesztel brit utcákon, én is részt vettem egy automatizált autós utazáson London belvárosában, amelyet a brit Wayve nevű mesterséges intelligencia cég által kifejlesztett rendszer használt. Andrew Macdonald, az Uber mobilitási részlegének vezető alelnöke, aki velem tartott az úton, elmondta, hogy „készen állunk a robottaxik bevezetésére az Egyesült Királyságban, amint a szabályozási környezet lehetővé teszi számunkra”. Az Uber 18 automatizált autótechnológiát fejlesztő céggel dolgozik együtt, köztük a Wayve-val, és az Egyesült Államokban már több cég kínál robottaxikat. Ezek a járművek már Kínában, az Egyesült Arab Emírségekben és Szingapúrban is közlekednek.
Macdonald elmondta, hogy nem hiszi, hogy az Egyesült Királyság lemaradásban lenne a világ többi részéhez képest, mivel szerinte az Egyesült Államok és Kína előnyben vannak, hiszen ott fejlesztették a legtöbb technológiát. Az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériuma egy nyilatkozatban jelezte, hogy „gyorsan dolgozunk, és 2027 második felére tervezzük az önvezető járművekre vonatkozó jogszabályok bevezetését”. Emellett rövid távú kísérletek és pilot programok lehetőségeit is vizsgálják, hogy megteremtsék a virágzó önvezető ipar alapjait.
Az Egyesült Államokban a robottaxik általában napi 20 órán keresztül, heti hét napon üzemelnek. Bár sofőrre nincs szükség, az Uber azt állítja, hogy a tarifa jelenleg megegyezik egy emberi sofőr által vezetett autó árával. Az alkalmazásban megjelenik a lehetőség, hogy igénybe vegyük a robottaxit, ha az elérhető, és a vásárlók választhatnak, hogy igénybe veszik-e vagy sem. Ez részben annak is köszönhető, hogy a szabályozási környezet mellett a nyilvánosság is vonakodik az önvezető járművek használatától. Egy 2024-es YouGov felmérés szerint a britek 37%-a „nagyon veszélyben” érezné magát egy sofőr nélküli autóban utazva. Macdonald azonban hangsúlyozta, hogy az új ügyfelek kezdeti aggodalma gyorsan elmúlik, és az élmény hamarosan „új normává” válik.
Az utam során egy Ford Mach-e járműben ültem, amely a Wayve autonóm vezetési érzékelőivel és szoftverével volt felszerelve. Az autó radarokat és hét kamerát használt, a csomagtartóban pedig egy számítógép futott, amely az AI-alapú szoftvert működtette, feldolgozva az érzékelők adatait valós időben, és irányította a jármű reakcióit. Az automatizált technológia minden helyzetet zökkenőmentesen kezelt, beleértve a gyalogosokat, a parkoló autókat, a sűrű forgalmat, az ideiglenes közlekedési lámpákat és a futárbicikliket. A biztonsági sofőr, George, egyszer sem érintette meg a vezérlőket, és a nagy piros gomb, amely azonnal leállítja az automatizált rendszert, nem került aktiválásra. Sőt, a robo-vezető sokkal türelmesebb városi sofőrnek bizonyult, mint én, és nem volt hangja, így sokkal kevésbé volt beszédes.
A kérdés, hogy az önvezető járművek biztonságosabbak vagy kevésbé biztonságosak-e, mint az emberi sofőrök által vezetettek, még mindig vizsgálat alatt áll. Számos tanulmány azonban azt mutatja, hogy az automatizált járművek kevesebb balesetet okoznak, mint az emberi sofőrök, amerikai adatok alapján. Ugyanakkor történtek balesetek is az önvezető taxikkal, ahol különböző problémák merültek fel, például a járművek balesetei, vagy amikor az utasok bezárva maradtak az autóban. Januárban egy férfi Arizonában dokumentálta, hogy a robottaxija körbe-körbe járt egy repülőtéri parkolóban, miközben ő bent ragadt a járműben, nem tudva megállítani az autót vagy segítséget kérni. A General Motors 2023-ban felfüggesztette a Cruise névre keresztelt önvezető taxi szolgáltatását San Franciscóban, mivel biztonsági aggályok merültek fel.
Macdonald hangsúlyozta, hogy „a valóság az, hogy egy baleset is túl sok”, de hozzátette, hogy az elektromos járművekkel és az emberi sofőrökkel való közlekedés során „a valós világban működünk, és történnek dolgok”. Az Egyesült Királyságban gyakorlati kérdések is felmerülnek a biztosítással, a tulajdonjoggal és a felelősséggel kapcsolatban, amikor egy önvezető jármű balesetbe keveredik. Macdonald elmondta, hogy ezeket mind még dolgozzák ki. Tom Leggett, a Thatcham Research járműtechnológiai menedzsere, amely egy független autóbiztonsági központ, azt mondta, hogy az Egyesült Királyságban az önvezető taxiknak „biztonságra orientáltnak” kell lenniük. „Másodsorban biztosítaniuk kell, hogy az adatok elérhetőek legyenek azok számára, akiknek szükségük van rá – a biztosítóknak és azoknak, akik a balesetek kivizsgálásával foglalkoznak”.
A kormány szerint az önvezető járművek potenciálisan „42 milliárd fontos ipart építhetnek ki, és 2035-re 38 000 munkahelyet teremthetnek”. De persze ez aggodalmakat is felvet azok számára, akik a vezetésből élnek. Andy Prendergast, a GMB szakszervezet országos titkára hangsúlyozta, hogy a vezető nélküli autóknak és taxiknak jelentős társadalmi következményei lehetnek, amelyeket teljes mértékben figyelembe kell venni a munkavállalók és a nyilvánosság számára. Macdonald ezzel szemben úgy véli, hogy az automatizált járművek átalakítják a közlekedést a közeljövőben. „Kicsi gyerekeim vannak” – mondta. „Azt hiszem, a lányom nem feltétlenül fog vezetői engedélyt szerezni, amikor 16 éves lesz.” A világ gyorsan változik, és az önvezető technológia fejlődése valószínűleg továbbra is izgalmas kihívások elé állítja a közlekedési ipart és a társadalmat.

