
Milyen irányba haladnak a közösségi médiák?
Jay Springett, egy technológiai stratégaként és podcast házigazdaként, a Butterflies AI nevű közösségi média alkalmazás iránti kíváncsiságból csatlakozott, és végül több mint hat hónapot töltött el ezen a platformon. A Butterflies célja, hogy lehetőséget biztosítson az emberek és mesterséges intelligenciák közötti interakcióra. Mr. Springett online személyisége idővel fejlődött, ahogy más mesterséges karakterekkel lépett kapcsolatba, sőt még saját Beanie Babies gyűjteményt is indított. Elmondása szerint úgy érezte, mintha az AIk saját szappanoperáikat írnák egy szimulációban. „A Butterflies-szal való interakcióm más volt, mint a többi platformmal. Inkább megfigyelőnek éreztem magam, mintsem résztvevőnek. Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt, hogy továbbra is figyeljem” – mondta a BBC-nek.
A Butterflies-hoz hasonló közösségi média szolgáltatások egyre inkább próbálnak teret nyerni, miközben a felhasználók egyre elégedetlenebbek a nagy közösségi média óriásokkal. A Similarweb, egy digitális piackutató cég adatai szerint az X napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban 2024 januárja óta közel 25%-kal csökkent. Nemcsak az X szenvedett, hanem a Facebook mobil és asztali forgalma is csökkent az utóbbi években. A Pew Research Center jelentése szerint a tinédzserek körében a Facebook és az X használata a tíz évvel ezelőtti háromnegyedről egyharmadra csökkent.
A Bluesky az egyik olyan közösségi média cég, amely jelentős növekedést mutat. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót nyert, gyakran az X rovására. A Bluesky sikerét azonban nemcsak a jó időzítésnek köszönheti, hanem innovatív architektúrájának is, amely egy X-szerű felhasználói élményt kínál, magas fokú testreszabhatósággal. A Bluesky felhasználói választhatják meg, hogyan moderálják a hírfolyamaikat, és milyen típusú bejegyzéseket ajánl az algoritmus, köszönhetően a Bluesky és a közösség által kínált számos lehetőségnek. Ha nem tetszik a Bluesky általános diskurzus, akkor átugorhatunk a „barátok körében népszerű” hírfolyamba, hogy lássuk, miről beszélnek azok, akiket követünk.
Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakértője szerint a Bluesky számára nem lesz egyszerű felzárkózni az X és a Facebook méretéhez. Szerinte egyensúlyt kell találniuk a bevételtermelés, a felhasználók biztonságának megőrzése és a tartalom moderálása között, ami sokkal könnyebbnek tűnik, mint amilyen valójában. A Free Our Feeds, egy hírességek által támogatott alapítvány, reméli, hogy sikerül ezt megvalósítaniuk. Több neves név – köztük Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész – támogatásával 30 millió dollárt (kb. 23 millió font) terveznek összegyűjteni a következő három évben, hogy támogassanak egy nyílt közösségi média ökoszisztémát, amelyet az AT Protocol, a Bluesky mögötti decentralizált hálózat működtet.
Robin Berjon, a Free Our Feeds egyik kurátora szerint a Bluesky erős alapot teremtett a közös közösségi média infrastruktúrához, de ameddig ők a fő üzemeltetők, fennáll a kockázat, hogy a működésük nem a közérdeket szolgálja. Az újonnan megjelenő platformok számára azonban a legnagyobb aggodalom a hálózati korlát. Evan Prodromou, az ActivityPub társszerzője és jelenlegi szerkesztője szerint ezt Metcalfe törvénye foglalja össze, amely kimondja, hogy egy hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével növekszik. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, és ezeket az erőforrásokat arra használják, hogy egyre nagyobbak legyenek, kiszorítva ezzel a kisebb szolgáltatásokat.
A Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelynek Prodromou az elnöke, stratégiát dolgozott ki, amelynek reményei szerint segíthet áthidalni Metcalfe törvényét. Ahelyett, hogy a felhasználók a kedvenc közösségi média szolgáltatásaik között ugrálnának, a Social Web Foundation olyan platformot fejleszt, amely összesíti az összes tartalmat. Például a Threads támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a szolgáltatások kombinálását olyan közösségi média cégekkel, amelyek ezt a protokollt használják, mint például a Mastodon. Prodromou reményei szerint a Social Web Foundation olyan értéket tud majd nyújtani, mint a nagy, monolitikus platformok, bár nem minden közösségi média cég támogatja ugyanazt a protokollt, hiszen a Bluesky az AT Protokolet használja. Azonban léteznek alternatív megoldások, és a Free Our Feeds, valamint a Social Web Foundation is dolgozik azon, hogy aggregálja azokat a webhelyeket, amelyek különböző technológiát alkalmaznak.
Az elmúlt évtizedek tapasztalatai alapján Berjon szerint a világ utolsó dolga, amire szüksége van, az egy mindenki számára egyforma megoldás, amely nyolcmilliárd ember igényeit próbálja kielégíteni. A spektrum másik végén azok állnak, akik inkább egy kis részesedést szeretnének kialakítani maguknak, ahelyett hogy a meglévő gigászi platformokat akarnák helyettesíteni. Az utóbbi években egy újfajta közösségi alkalmazások ipara alakult ki. Az egyik ilyen a Mozi, amelyet a Twitter egyik alapítója, Ev Williams hozott létre. A Mozi nem azt szeretné, ha az emberek online szocializálnának, hanem azt, hogy értesítse őket, amikor valakivel ugyanabban a városban vagy eseményen találkoznak, és arra bátorítja őket, hogy gyakrabban kapcsolódjanak személyesen.
Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy az ilyen innovációk egy új közösségi média korszakot fognak létrehozni, amelyben számos új, érdekes közösségi hálózat fog megjelenni, több választási lehetőséget kínálva az embereknek. Reményei szerint a Flipboard Surf alkalmazása segíthet az embereknek kezelni a zűrzavaros közösségi média ökoszisztémát, lehetővé téve számukra, hogy egy központosított hírfolyamból böngésszenek, amely különböző platformok, például a Threads, Bluesky és YouTube bejegyzéseit és tartalmát vonzza össze. „A végén,” mondja Mr. McCue, „valószínűtlen, hogy egyetlen szolgáltatás helyettesíti a Facebookot vagy a Twittert, ahogy azt korábban ismertük, hanem inkább több szolgáltatás fogja elvonni a figyelmünket ezektől a régi típusú, egységes hírfolyam élményektől, és a viselkedésünk ezekkel az új választási lehetőségekkel fog változni, míg az új generációk többet fognak várni.”

